התקנת מזוזה בדלתות אלומיניום

חודש אלול כבר בשיאו ולקראת יום הדין הלא הוא ראש השנה שולחים יהודים רבים את התפילין ואת מזוזות בתיהם לבדיקה שנתית. אך מעט האנשים ששמו לב כי יש חשיבות רבה על מיקום המזוזה במשקוף הדלת. בדלתות רב בריח ומשקופי עץ ההתקנה היא לרוב פשוטה עם הברגה קלה או קידוח סטנדרטי. אך מה קורה כאשר מדובר במשקוף העשוי אלומיניום? במאמר זה נתמקד על התקנת מזוזה במשקופים אלו. 

לפני התקנת מזוזה חשוב לדעת

בתורה נכתב בספר דברים: "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך". המזוזה בעלת חשיבות דתית לכל בית יהודי. בעת התקנת המזוזה בפתח הבית שורה השכינה בבית. בגמרא – מנחות לב,ב מצוין: "ואמר רב יהודה אמר שמואל: מצווה להניחה בתוך חללו של פתח". כאן אנחנו נכנסים לחוקי התקנת המזוזה בבית. הלכות מזוזה קובעות כי מזוזה צריכה להיות מותקנת בצד הימין כאשר נכנס האדם הביתה בתחילת השליש העליון של הפתח. כאשר מדובר לפתח או יותר נכון חלל הפתח מדובר לא רק למשקוף הדלת אלא גם לעובי הקיר. כאשר סמוך למשקוף יש קיר אשר בולט החוצה נהוג להתקין המזוזה במשקוף זה. אך כאשר מדובר בדלתות עם משקוף אלומיניום קשה להגדיר מהו המרחב המוגדר כפתח זה. 

מה עושים עם קורת אלומיניום?

עקב הבעייתיות הנובעת מהגדרת חלל הפתח במשקוף אלומיניום נהוג לחרוץ בגוף המשקוף חלל שבו מתקינים את המזוזה כדי שיחשב חלל זה כחלל מהפתח. אולם ייתכן ורבנים רבים יאשרו כי ניתן להתקין המזוזה על קורת האלומיניום גם כשאין חלל קיים, משום שבדלתות אלומיניום הקורה מהווה את החלל אף על פי שהיא מכוסה בדלת. מבחינה בטיחותית קיימת המלצה לא לעשות חריץ במשקוף אלומיניום מפני שמי שנוהג לנשק המזוזה יכול להסתכן בסגירה הדלת על ידו. 

מה ניתן לעשות במצב הקיים?

למרות הסכנה הקיימת בהתקנת מזוזה כאשר תולים מזוזה אחר הדלת נחלקו הראשונים בין רש"י שהביא את הפסיקה כי מזוזה זו פסולה לבין רבנו תם אשר לשיטתו אין פסול בהתקנה זו וייתכן כי הכשיר בדיעבד. ההמלצה היא שבמצב הקיים שבו יש קורת אלומיניום ניתן לקבוע את המזוזה בחלל מאחורי הדלת, מזוזה כזו היא כשרה. מקרה זה הוא בעל עדיפות גבוהה יותר על פני קביעת המזוזה בקורת אלומיניום בחוץ.

לסיכום, קביעת מזוזה על כל דלת בישראל היא בעלת חשיבות רבה מבחינה דתית ורוחנית. גם התקנה בבית פרטי וגם בפתחי משרדים החשיבות היא רבה. לכן גם אם יש דלת אלומיניום כבדה בכניסה לבית או לנישות משרד, חשובה התקנת המזוזה על פי ההלכה.

 
הצטרפו למועדון
התקשרו אלינו: 03-6359708
או כתבו לנו ונחזור אליכם במהירות:
    

 




הצהרת נגישותמפת אתרהצטרפות אל מועדון הלקוחות